چرا شما به یک سایت نیاز دارید ؟

زاویه اول: شما برای خریدن مثلا یک کتاب تخصصی درباره فیزیک به چند جا سر میزنید ؟ چقدر برای رفتن به کتاب فروشی ها هزینه می کنید ؟ چقدر از وقت شما در ترافیک و گشت و گذار در پشت ویترین ها هدر می رود ؟ چقدر خسته میشوید ؟ چقدر CO2 تنفس می کنید ؟ و . . .

 

حال فرض کنید بخواهید آخرین نسخه برنامه winamp را داشته باشید . در عرض 2 دقیقه کار انجام شده است . اتصال به اینترنت ، جستجو در وب و سپس دانلود برنامه مربوطه . خوب کدام راه بهتر است ؟

 

زاویه دوم : شما یک نویسنده هستید. من کتاب قبلی شما را خریده ام و خوشم اومده . حالا شما کتاب دوم خود را نوشته اید . چطور من را مطلع می کنید ؟ درسته . تبلیغات. اما امروزه تبلیغات در رسانه های عمومی بسیار هزینه بالایی را می طلبد و برای شما که یک نویسنده هستید صرف نمی کند . پس چه می کنید ؟

 

زاویه سوم : توی این دنیایی که هزاران هزار محصول متنوع و جدید هر روز به بازار میاد و از هر جنس حداقل 1000 مدل داره تولید میشه ، اسم شما هم باید جایی در این بازار ثبت شده باشه .شاید یه نفر دقیقا دنبال محصول شماست . توی یه منبع اطلاعاتی بزرگ که همه شرکت ها و صنایع در کنار هم ثبت میشوند . یه منبعی که همه بهش مراجعه می کنند . مثل کتاب اول . مثل 118 . مثل کتاب زرد مثل . . . اینترنت.

 

 

 

افتتاح یک سایت چه مزایایی دارد ؟

 

1- شما علاوه بر تلفن و آدرس پستی یک راه ارتباطی دیگر نیز با مشتریان خود دارید : ایمیل

 

2- نمایشگاه محصولات شما همیشه برپاست با کمترین هزینه . بدون اینکه قبض آب و برق و مالیات و ... داشته باشه

 

3- وقتی کسی در اینترنت مثلا بدنبال کتاب فیزیکی می گردد که شما آن را نوشته اید یا ناشر آن هستید در جستجوگری مثل گوگل خیلی راحت شما را پیدا می کند .

 

4- مشتری برای دفعات بعدی خیلی بیشتر به فروشگاه آنلاین شما مراجعه میکند ، چون فاصله مشتری تا آنجا فقط یک کلیک است و هزینه ای هم ندارد!

 

5- هزینه تبلیغات محصولات در اینترنت بسیار کمتر از رسانه های دیگر مانند تلویزیون و رایدو است . پس می توانید سایت خود را با هزینه ای بسیار جزئی در سایت های همکار تبلیغ کنید .

 

6- اظهار نظر در محیط شبکه برای همه آسان تر از گفتگوی تلفنی یا نوشتن نامه است . پس خیلی بیشتر با مشتریان خود در تماس خواهید بود .

 

7- مشتریانی که نمی توانند بصورت حضوری از شرکت یا فروشگاه شما بازدید کنند ، حال میتوانند حداقل محصولات شما را در سایتتان ببینند . این مشتری ممکن است حتی در جزایر قناری باشد !

 

8- اگر محصولی تولید می کنید که طیف وسیعی از نسل جوان از آن استفاده می کنند ، مثلا یک کتاب یا نرم افزار ، کم کم وبلاگ ها و سایت هایی درباره محصول شما مطلب می نویسند و باعث معروف تر شدن آن میشوند . بدون اینکه حتی روح شما هم خبر داشته باشد .

 

9- برای اینکه در مقابل همکارانتان در محدوده کاری کم نیاورید ایجاد یک سایت از نون شب هم واجب تره .

 

10- تجارت الکترونیک در جهان یک چیز کاملا ساده و جا افتاده است . اما در ایران بعلل گوناگون ( از جمله نبودن کارت های اعتباری ) این مورد هنوز برای مردم ما امری نا آشناست . اما تا دو سال آینده اوضاع عوض خواهد شد . اما اگر آن روز بخواهید تازه شروع کنید ، دیگر به پای کسانی که امروز شروع کرده اند نمی رسید . پس همین امروز برای برپایی سایت خود اقدام کنید .

مقایسه مرورگر های وب با یکدیگر

در این مقاله مبنای ما برای مقایسه مرورگر ها با هم، توصیه های W3C میباشد .

 

OPERA : بالاترین سرعت لود در بین مرورگرهای وب امروزی را بخود اختصاص داده و قابلیت های خوبی برای تعیین نوع لود صفحات دارد. مثلا میتوانید تعیین کنید که عکس های صفحه لود شود یا خیر که این مورد سرعت شما را افزایش می بخشد. اما کمی دنباله روی IE شده است - ما از این برنامه کیفیت میخواهیم ، نه یک نسخه دیگر از IE را . در مورد پیروی از استاندارد های W3C نیز خوب عمل کرده است .

 

MOZILLA : یک مرورگر کدباز که امروزه پشتیبانی گوگل را با خود دارد و چندین مرورگر بر اساس آن ساخته شده . این مرورگر گاهی متن ها را روی لبه های جداول میاورد که باعث کم شدن کیفیت تصاویر میشود . سرعت باز شدن برنامه نسبتا سریع است .

 

FireFox : قبلا بنام fireBird بود – این مرورگر از خانواده مرورگر موزیلا میباشد . فقط گاهی لینک های Anchor را اشتباه پیدا میکند . سرعت لود مناسبی دارد و از پدر خود یعنی موزیلا معروف تر شده است .

 

Internet Explorer : این برنامه که همراه ویندوز اجبارا نصب میشه، کلی مشکل و باگ داره و مایکروسافت هم این مشکلات رو خیلی دیر به دیر برطرف میکنه .IE بدون table میمیره ! و تا حرفی از استاندارد های W3C به میدون میاد میخواد فرار کنه !

 

Touchnet : مرورگری برپایه IE - با قابلیت چند صفحه وب در یک پنجره – همچنین یک برنامه ضد فیلتر دارد که لیست پورت های پروکسی را خودش از اینترنت آپدیت میکند ( این بخش برنامه در ایران بخاطر فیلترینگ خیلی کاربرد دارد)

 

Netscape : این برنامه که روزی رهبر مروگرهای وب بود امروزه از میان مرورگرها نامش حذف شده و شرکت نت اسکیپ در صدد اعلام مرگ این مرورگر بوده است

 

 

آموزش نکات HTML پیشرفته – تگ DOCTYPE

یا تا کنون دقت کرده اید که برنامه های ویرایشگر اچتمل مانند دریم ویور و فرانت پیج در ابتدای صفحات ، یک تگ DOCTYPE قبل از تگ html مینویسند که برداشتن آن نیز تاثیر خاصی در صفحه ندارد ؟

"DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN!>

 

<"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"

اما کار این تگ چیست ؟ این خط به برنامه مرورگر می فهماند که شما قصد استفاده از HTML نسخه 4 را برای طراحی صفحه وب خود دارید . در صورتی که بخواهید از XHTML جهت طراحی صفحه وب خود استفاده کنید باید کد فوق را کمی تغییر دهید . پس چرا حذف آن تاثیری در صفحه وب ما ندارد ؟ این کد در ایجاد صفحات HTML اختیاری و در صفحات XHTML اجباری است . اگر این تگ را به همراه یک URL در بالای صفحه وب خود اعلان کنید ، سبب میشود که برنامه های مرورگر فعلی ، هنگام باز کردن صفحه شما در مد standards کنار کنند . بدین صورت میتوانید کدهای خود را مطابق استاندارد نوشته و کنترل بیشتری بر چگونگی نمایش این صفحه در برنامه های مرورگر مختلف داشته باشید. در صورت نگذاشتن این کد ، مرورگر از روش های قدیمی تر برای نمایش صفحه شما استفاده می کند . یک مثال عملی :در هنگام تعیین رنگ با شماره های هگزادسیمال ، یک علامت شارپ (#) در ابتدای شماره رنگ قرار میگیرد که حذف آن باعث نادیده گرفتن این رنگ در زمان نمایش صفحه میشود . اما اگر کد DOCTYPE را از ابتدای صفحه پاک کنید ،مرورگرتان از این مورد ایراد نمی گیرد و آن رنگ را نشان میدهد . برای تست این مثال از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید . چون مرورگر Internet Explorer بطور معمولی هم از حذف علامت # ایراد نمی گیرد و ممکن است شما فکر کنید علامت # اختیاری است !